Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|
Choose an application
Dit boekje biedt concrete handvaten om het Vlaamse geschiedenisonderwijs te ontdoen van eurocentrisch denken. Uit een grondige analyse van het geschiedenisonderwijs in Vlaanderen blijkt dat nog al te vaak een eurocentrisch perspectief wordt gehanteerd. Dit eurocentrisch denken stelt voorop dat de belangrijkste ontwikkelingen in de wereldgeschiedenis te vinden zijn in de evolutie van de Europese en Westerse wereld, en gebruikt het Westen als maatstaf om andere beschavingen te beoordelen. Een eurocentrisch denkkader is problematisch. Het belemmert een genuanceerde historiografische blik om vanuit verschillende perspectieven historisch te denken. Daarnaast dreigt ook de onwetendheid over andere culturen de vorming van een superioriteitsgevoel over de eigen geschiedenis te bevorderen. Dit derde volume in de reeks Historisch denken presenteert inhoudelijk-didactische alternatieven en toont hoe eurocentrisme kan worden overstegen. Case studies over Chinees-Westerse en Belgisch-Congolese geschiedenis maken dit concreet. Het boek is helder en toegankelijk geschreven. Een onontbeerlijk boek voor zij die voor 21ste-eeuwse (superdiverse) klasgroepen staan.
Philosophy and psychology of culture --- Didactics of history --- History as a science --- geschiedenisonderwijs --- didactiek --- geschiedenis --- cultuurpsychologie --- multiculturele samenleving --- globalisering
Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|